söndag 4 november 2012

Till Pappa

Till Pappa


Jag var ditt lilla smöle, jag var efterlängtad, sa du mig.
Jag byggde pärlor i din navel och satt på verkstan, med en fika, bredvid dig.
Och sen.
Träskotramp och stöveldans.
Ibland var du den bästa pappa som i världen fanns.
Vild och vacker, hetsig, explosiv.
Jag var liksom dig och i tonårsåren var det jämt ett fasligt liv.
Smälla dörrar, skrika, springa ut.
Vid nitton blev vi särbos och då tog bråken slut.

Du var händig, konstnärlig och kreativ.
Jag gick i dina spår, fast i en egen stad,  jag byggde mig ett vuxenliv.
Teater, spex, på turné vid tjugotre,
och du, som stolt blev medaljerad (det var ett av alla våra äventyr), du följde mé.
Vi hade det i blodet, båda två,
stå i centrum, spela roller och orden likaså.

Ja, du var ordets och berättelsernas man.
Det blev så rysligt tyst och tomt hos oss, nu när du försvann.
Inga snatterpinnar snattrar nu,
inget munspel, ingen Pippi på repeat.
Din hatt den ligger stilla här, du kommer aldrig mera hit.
Men du lever vidare hos oss och i dina barnbarn, som du djupt i hjärtat bar.
De skall få veta vem du var.
Vi skall låta minnet utav dig, för alltid finnas kvar.

Jag älskar dig pappa. Sov gott.

1 kommentar: