onsdag 26 mars 2014

Lycka

Jag har bestämt mig.
Det tog mig nästan 40år att komma på vad det var jag skulle bestämma mig för och hur.
Men bättre sent än aldrig.

En sak jag alltid önskat mig är lycka.
Det är svårt att greppa vad lycka är, det är svårt att greppa tag i lyckan. Lyckan är flyktig, precis sådär som ett kvitto du tappat och ihärdigt jagar, som liksom alltid lyfter med en vindpust exakt när du är framme vid det.
Du kan jaga den bäst du vill, för när du tror att du har fångat in den finns den inte kvar just där du är.

Lycka är en känsla.
Lycka kommer du inte fram till. Lyckan kommer ur dig. Inne I dig.

Det gäller att upptäcka när den kommer, i vilka ögonblick. Vad är det du gör då, var är du och med vem?
Sedan är det upp till dig. Du kan skaffa dig massa sådana ögonblick. Du kan välja att se lycka där du inte sett den tidigare. Du kan definiera vad som egentligen, i slutändan, är lycka för dig.

Jag har bestämt mig för vad lycka är för mig.

Ett träningspass.
En lunch i solen.
En kram efter dagishämtning.
Ett härligt samtal vid läggning.
En stund av klara tankar.

Simpla saker, men enklare och bättre än så kan det inte bli! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar